Packning pågår..

I morgon far vi iväg på nästa äventyr, så dagen har gått i tvättandet- & packadets tecken..tråkigt men ett måste!

Mamma & pappa kom förbi & visade ytterligare en film från min uppväxt, denna var från min bal & student. Så himla kul att se & roligt att ha sparat!

Lova blev lite hastigt medbjuden på Rockabillyfest i Påryd, så det var bara att hoppa i en prickig klänning & festa loss;)

Inför resan..

Hade hoppats på att Olivias söta minikånken skulle hinna hit innan vi åker, men det gjorde den tyvärr inte..

I förmiddags gjorde vi shoppingracet inne på Coop & har nu handlat inför den kommande campingsemestern som startar på söndag.
När vi kom hem sen så möttes vi av regnet, riktigt ösregn & åskoväder..ganska mysigt faktiskt:) Vi tyckte lite synd om lilla Måns, farmors kattunge, som var ensam hemma..så han fick komma hem till oss så länge. Det blev som vanligt fullt ös på honom & Enzo, det är så roligt att de kommer så bra överens:)

I kväll är familjen samlad igen, efter Eddie varit hos kompisar i två nätter..då får det bli riktigt fredagsmysande!

Sommar-Kalmar

Idag tog vi med oss farmorn & åkte in till vår fina sommarstad. Man borde turista hemma lite oftare egentligen!
Första stoppet blev middag på Kalmars bästa kinarestaurang, Ming Palace..så gott med deras buffé! Kul att alla barnen gillar kinamat med:)

Sen strosade vi lite i butikerna, jag var ute efter en minikånken till Olivia, men de var slut i ljusrosa som jag ville ha..(hittade dock en på nätet sen när vi kom hem)
Daniel köpte sig ett linne & till Olivia köpte vi en popup-leksak, köpte även ett svindyrt shampo till tjejerna som förhoppningsvis ska tvätta ur deras gröna hår!

Sommarens absoluta måste är ju en glass vid gästhamnen..idag tog vi sommarens första som farmor bjöd på:)

Eddie släpptes av hos sina kompisar i stan & ska övernatta där i några nätter..det blir kul för honom:)

Här får det bli filmtajm när tjejerna har somnat..Hypnotisören med Mikael Persbrandt & Lena Olin.

Idag har förresten "gåendet" lossnat ordentligt för Olivia..hon gick 11 steg i morse & sen dess går hon hela tiden!!

Besök på kolonin

Söta kolonistugan & den fina lummiga trädgården

I morse packade vi picknick-korgen & badväskan för en dag på stranden, det var vi, farmor & Hilma.
Tyvärr blåste det ganska mycket, men barnen badade ett par gånger i alla fall. Det var ändå skönt att komma till stranden ett par timmar.

Sen åkte vi till mamma & pappa i deras fina kolonistuga..där var det desto skönare, vi & min mormor blev bjudna på kroppkakor & fika, supersmaskens!!

Sommarmat

I torsdags hjälpte vi farmorn att röja lite grann i källaren..både vi & Daniels syster har grejer som står där nere & tar plats. Det blev ett par vändor till mudden & lite grann som vi tog hem till oss.
Till lunch bjöd hon på en smaskig planka..riktig sommarmat!!

I dag står lek överst på listan, Lova är hos Agnes & Alicia har Hilma här, som även ska övernatta. De två har fnissat hela dagen & det finns inget härligare att höra än när två bästisar har så där innerligt roligt tillsammans:)

Kollade in mina tomatplantor igår kväll & fick mig en positiv överraskning när jag upptäckte att några redan blivit röda! Hela plantan som är stor som en buske, fullkomligt kryllar av tomater & har fortfarande massor av blommor, så fler kommer det att bli:)

Mobilbilder från Skara

Bjuder på några fler bilder från vår utflykt..denna gången mina mobilbilder.

Just nu njuter vi bara av lata lediga dagar & gör vad som faller oss in..& kör igång ett par tvättmaskiner per dag med givetvis, för fy sjuttsingen vad tvätt vi har jämt;)

Nu är även nästa tripp bokad, det blir fyra nätter på Dragsö camping i Blekinge skärgård om lite mer än en vecka..det ska bli skoj!

Skara sommarland

I natt kom vi hem efter ett par underbara dagar på Skara sommarland!
Vädret har verkligen varit på vår sida & allt har funkat så himla bra..till & med bilresan fram & tillbaka gick jättebra med Olivia:)

Ungarna har åkt karuseller som bara den dessa dagar & givetvis måste de ju åka alla "gräsligt otäcka" attraktioner;)
Alla tre är lika tuffa när det gäller & inte alls lika fega som jag;) Skönt nu när de är så pass stora att de får åka själva, jag behövde inte "offra" mig på någon otäcking alls i år.

Eddie & Daniel var modiga (& galna) & åkte årets nyhet Big drop..grisigt vidrig om man frågar mig!;)

Äntligen semester

Vin i kvällsolen
I kväll firar vi att mannen nu äntligen har semester & ska tillbringa 4 veckor med oss andra! Farmor bjöd på god kinamat & nu blir det ett glas vin eller två!
Det ska bli skönt att vara lediga alla tillsammans. På måndag drar vi till Skara sommarland, så i morgon blir det tvättstugan & söndag blir packningsdag:)

Idag har jag & tjejerna varit på stan med mamma. Perfekt att gå på stan en dag när det är fint väder, för då är det inte så mycket folk.
Stora tjejerna fick varsin bikini, jag en leopardscarf & Olivia en sångbok med inspelade melodier som kommer bli perfekt att ha den långa (tråkiga) bilresan till Skara!

Mysiga kvällar

Gillar verkligen min nya "iPhone-plånbok"..perfekt när man inte vill ha med sig hela väskan med plånbok & telefon!
Igår kväll hade Eddie & jag (& Olivia) en riktig myskväll själva, tjejerna var ju som sagt iväg på varsitt håll & Daniel grejade med bilen. Så då passade vi på att ha filmkväll med Änglagård 3 & gurkdipp, det är inte ofta vi är själva så det var extra mysigt!
Nu är alla tjejerna hemma & Eddie övernattar på Getterö, så ikväll får väl vi mysa till det lite extra:)

En mellandag..

Halva dagen har bestått av regn & rusk..så idag har vi hållt oss inomhus. Förutom i förmiddags då jag, Olivia & Lova tog vändan runt Maxi & även skobutikerna, då Lovas foppatofflor gått sönder & hon var i stort behov av nya..trodde först det var kört eftersom det var urplockat överallt, men till sist hittade hon dessa coola!

Resten av dagen Lova haft en kompis här hemma & nu ska de sova över, Alicia är sen igår eftermiddag i Timmernabben hos Hilma & nu i eftermiddag anslöt resten av tjejgänget dit så nu är de samlade för en massa skoj, båtturer, ringåkning & övernattning ända tills i morgon eftermiddag:)

Eddie har haft en hemmadag, annars är det ju Getterö som gäller nu varenda dag..vi lyxade till det med att baka en kladdkaka till i kväll.

Olivia är det fullt ös på som vanligt!
En liten pall fick bli "läragåvagn" i skobutiken idag;) Till lunch blev det pyttipanna & det var uppskattat att få sitta & pilla i sig maten själv!
Båda framtänderna har spruckit igenom nu & det firade hon idag med att gnissla tänder..huuua;)

10 månader idag!

Underbara ljuvliga älskade tiomånadersunge!!
Tredje & fjärde tanden på väg..båda framtänderna & två steg tagna♥

Sköna dagar

Plockade ihop skötbordet..har ändå inte använt det på måånga månader. Vår duktiga lilla unge gör ju i pottan!

Vilket härligt sommarväder vi har!!

I söndags tillbringade vi hela dagen på vår favoritstrand, Möllstorp.. kändes det äntligen som sommar på riktigt.
Igår tog bästa farmorn med sig Alicia & Lova för ytterligare en dag på stranden, medan Olivia & jag uträttade några ärenden.
Eddie passar på att besöka Getterö nu varenda dag, denna veckan är sista veckan för i år. I slutet på veckan blir det även övernattning.
Idag har vi haft besök av bästa mormorn & morfarn, vi satt ute i solen & hade det skönt medan tjejerna med sina kompisar lekte i poolen.

Härliga dagar som sagt!

Denna lördag..

Lördag..& äntligen verkar det som om sommaren har kommit på riktigt!!

Jag & de stora barnen började dagen inne på Kalmar marknad..igen.. Enzo hade tydligen haft fest i natt & ätit upp alla Eddies vaniljfudge, så det var bara att åka in & köpa nya idag;) Enzo verkar konstigt nog oberörd av allt godis i magen;)

Efter lunch packade vi ihop oss & åkte till Rafshagen, hela familjen. Barnen badade & håvade medan vi & Olivia njöt i värmen på filten. Tog med Olivia ut till strandkanten,men hon tyckte det var läskigt med det kalla vattnet & den blöta sanden;)

Sen när vi var hemkomna igen kom mamma & pappa med deras söta lilla Mini Cooper. Mamma hade shoppat loss på Polarn & pyret till Olivia & vi gick in allihopa för att hälsa på farmors söta lilla kattunge!

Nu har vi tagit kväll & jag har förberett inför morgondagens strandhäng..har stekt pannkakor i stora lass.

Mysdag på stan

Idag var det dax för marknad igen..Kalmar marknad denna gång. Måste säga att den var ovanligt dålig..minns knappt någon gång som den har varit så liten!
Ungarna fick med sig lite snask hem i alla fall..men annars var det inget att ha.

Passade på att handla lite på HM till Olivia. Hon är i stort behov av kläder just nu då hon tydligen växer så det knakar;) Långarmade tunna tröjor & tunna byxor var jag på jakt efter, men jag hittade bara en tröja..& så fick det bli den fina leopardmönstrade koftan & ett par badbyxor. Badbyxor är ju ett måste till Skara sommarland, som vi besöker om 1,5 vecka:) Hmm förresten..har jag någon bikini som passar?! Nä just det, jag har nog inte det..! Får väl bli nästa veckas projekt kanske..

Premiärtur

Nu är snart vrålåket betalt..eller jag är på god väg i alla fall.. Försäljningen av våra tidigare vagnar, liggdel, babynest osv. går alldeles ypperligt! Affären med Lovas gamla vagn blev snabbt avklarad igår & idag skickade jag iväg den till Mörlunda:)

Alicia, jag & Olivia tog oss en tur till Modehuset idag för att köpa födelsedagspresent inför morgondagens övernattningskalas som Alicia ska på. Så vi premiäranvände vår Bugboo bee+ som shoppingvagn & den rullade så smidigt, man svänger på en femöring;) Olivia satt nöjd & glad i den länge, innan hon ville ur & undersöka butiken på golvnivå;)

& vet ni vad??!! I eftermiddags tog den lilla bebban sitt första steg!! En vecka innan tiomånadersdagen♥

Nya vrålåket

Då har vi äntligen efter mycket letande, hittat den ultimata shopping- & semestervagnen!!
Detta fulsnygga vrålåk har massor av smarta finesser som gör att användningstiden blir lång. Sitsen är vändbar, vilket var det viktigaste för oss eftersom Olivia är för liten för att åka framåt. Sen kan man förlänga både sitsen & ryggen så de blir längre i takt med att barnet växer..såå smart! Fullt liggläge, så hon kan sova när vi är iväg. Otroligt smidiga swirvelhjul, som är stabila trots sin storlek. Stor & rymlig varukorg & superbra sufflet som skyddar mot solen & som man dessutom kan byta i alla de möjliga färger, handtaget är höj- & sänkbart så alla i familjen kan köra:)

Jag är såå nöjd & det viktigaste av allt..Olivia verkar trivas som fisken i vattnet;)

Håller just nu på, i skrivande stund, maila med tre tjejer som är intresserade av Lovas gamla sittvagn som jag rustat upp..härligt när man kan sälja av gammalt som bara står & få nåt nytt!!

Nytt blomsterland

Det kommer bli såå fint när allt växt till sig!!
Efter två dagars arbete står nu mitt nya projekt färdigt!
Efter vi tog bort vårt lilla söta äppelträd som stod mitt i trädgården, har jag funderat lite på hur jag skulle vilja ha det..kom nästan direkt fram till att jag ville ha ett blomstrande land & igår tog jag första spadtaget!
Efter några timmars grävande & slitande var det värsta jobbet gjort. Idag var det bara det roliga kvar..i med ny jord, lägga stenramen & tillslut finalen ..att plantera! Eddie har varit till stor hjälp båda dagarna, vi har planerat tillsammans & han har hjälpt till att forsla bort grästuvor, lägga stenramen & lagt i ny jord:)