Odlingarna

Det växer och frodas i pallkragarna och i växthuset.
Gurkplantorna vi köpte är redan jättehöga och har nu små gurkor på sig, det ska bli minigurkor så de är nog strax klara. Även tomaterna och körsbärstomaterna börjar bli färdiga, några stycken har vi redan fått smaka på. Jag satte bland annat rädisor, dill och gurka som frön också och dessa har kommit upp en del med.
Det är så mysigt med sina egna grönsaker och jag ser redan fram emot nästa säsong då vi kommer vara med från början, nu kom vi ju igång väldigt sent denna sommaren.

Spontanutflykt till Gekås

Igår tog vi oss en spontanutflykt till Gekås:-)
Vi var framme 9:30 och kunde då gå raka vägen in, inga köer överhuvudtaget. Shoppade i lugn och ro fram till efter vi ätit lunch, då märktes det att det började fylla på med folk. Men det var aldrig så mycket att det blev jobbigt och båda gångerna vi var uppe i restaurangen fanns det gott om sittplatser. 6,5 timme senare kände vi oss klara och gick då direkt in i en kassa utan att ens behöva köa där heller! Så skönt, annars har det verkat som det varit väldigt mycket folk där de senaste dagarna.
Vi fick med oss några fynd hem, bland annat en ny kaffebryggare, skal och fodral till mobilerna, målarböcker, underkläder till Olivia och så det bästa av allt, enligt Olivia..spelet Pie face, det har hon tjatat om och önskat sig ända sen i vintras!!
Lova träffade 2 youtubers utanför och det var nog dagens höjdpunkt för hennes del:-)

Köpenhamn på tu man hand

I fredags morse 8:00 rullade vi iväg med tåget mot Köpenhamn, det var dags för en helg helt själva.
Fyra timmar senare var vi framme och checkade in på Cab in city, 250 meter från stationen.
De första timmarna strövade vi genom ett regnigt ströget, men sen sprack det äntligen upp och var fint väder hela helgen.
Vi har gått ett antal steg denna helgen, men med ett par stopp för god mat och dricka så klart.
I lördags gick vi över till Papirøen, som ligger över den nya bron i slutet på Nyhavn. Det var en inomhusmarknad med över 35 olika matbodar och food trucks med maträtter från alla möjliga länder. Daniel köpte en pulled pork-burgare och jag köpte en glutenfri äggwrap..såå gott!!
Innan tåget gick hemåt på söndagen kl 12:48 hann vi med ytterligare en runda på Ströget..skönt att få gå av sig lite innan de fyra timmarna stillasittande på tåget.
Innan vi steg på tåget handlade vi med oss varsin pasta på Pasta du nord på stationen, lyx för mig som glutenintolerant att äta pasta ute!!

Härliga stranddagar

Två härliga soliga dagar i rad nu har vi varit på Möllstorp och solat och badat..såå härligt att det äntligen kom stranddagar!!
I kväll packar vi väskorna för i morgon tar Daniel och jag tåget till Köpenhamn:-)

Projekt 3, växthus

Äntligen är vårt tredje projekt denna semestern klart!!
När vi var klara med pallkragarna och planerat klart där i, så kände jag mer och mer att jag ville ha ett växthus att odla i.
Först var vi ju tvungna att fälla de döda träden i skogen så inte de riskerade att falla över växthuset sen (eller ännu värre, på något barn)
Sen började det jobbiga..att gräva ur och lägga stenplattor. Alla plattorna är såna vi hade här hemma, de stora hittade jag bakom bodarna + att vi grävde upp de som låg på gången mellan vårt och farmors gamla hus, de små är de som blev kvar sen vi la gångarna på framsidan.
Växthuset köpte vi på Bauhaus och det var ganska lätt att bygga ihop.
När det väl var gjort började de roliga..att köpa lite nya växter och plantera!! Vi har nu nätmelon, minigurka, körsbärstomater, tomater, basilika, citronmeliss och sallad där inne, ute i pallkragarna har vi jordgubbar, smultron, dill, rädisor, vårlök, oregano, persilja, hallon och rabarber.
Idag var vi iväg en runda och köpte lite solcellslampor och en rottingfåtölj så man kan sitta där inne t ex en regnig dag och bara mysa.
Nu är vi så nöjda och tänker bara ta det lugnt och njuta resten av dessa två semesterveckor. Men jag har redan nya planer om hur jag vill "rama" in alltihopa, men det får vi ta senare;-)

Sommarvecka

Vilken härlig vecka vi haft på hemmaplan! Vi har bara varit hemma och njutit av ledighet och jobbat i trädgården, ett litet avbrott med restaurangbesök och småhandling men annars bara tagit vara på sommaren och ledigheten.

Sommarprojekt 1 och 2

För några år sen hade vi pallkragar där vi odlade potatis, kryddor och liknande, men allt eftersom tiden gick ruttnade trät och tillslut var det bara mos av kragarna och vi tog bort alltihopa.
Men sen nu efter att Alicia hade som sommarjobb att sköta grannens trädgård med pallkragar och växthus blev jag sugen på att sätta igång igen!
Fast denna gången tänkte jag att vi skulle ha det mer ordentligt gjort än sist när jag bara ställde pallkragarna obehandlade direkt på gräsmattan. Så nu mätte vi ut en ram med stenar, grävde ut och la markduk innan vi placerade svarta snygga pallkragar på. Sen 800 liter jord senare fick jag äntligen plantera över våra kryddor och sallad som vi haft i större krukor innan samt alla jordgubbsrevor och hallonskott som vi fick från kollo. Allra sist la vi 700 kg singel runt om.
Sommarens projekt nr 2 fick bli att fälla de döda träden som stått vid tomtgränsen mot skogen. Ett stort träd som börjat släppa stora grenar på tomten så fort det blåst lite samt 3 halvstora träd. Det var inget litet projekt, men efter mycket sågande, huggande, dragning med åkbara gräsklipparen och mänsklig kraft lyckades vi. Det återstår dock att såga det stora trädet i bitar och få undan, men då måste vi låna en bättre motorsåg.
I går satte vi igång med projekt nr 3, men det återkommer jag med när vi är klara;-)

Blåbärsskogen

Årets första tur till blåbärsskogen gjorde vi i förrgår, det fanns inte överfullt än men vi fick ihop så det räcker till en paj i alla fall:-)

Äntligen alla samlade

Så i måndags kväll blev flocken äntligen komplett igen..Eddie kom hem från Italien!!
Olivia som har ett extra gott öga till sin älskade storebror slängde sig runt halsen på honom.
Det är inte så många dagar den här sommaren som vi är allihopa, Eddie jobbar på Restaurang Peking och har fått tillgång till mamma och pappas lägenhet i stan nu medan de bor på kollo, härligt för honom med lite "privatliv" men tomt för oss såklart;-)

DRILL-EM i ITALIEN

Bilder lånade från Svenska drillförbundet

Vår Eddie har sedan i måndags varit i Italien för att tävla solo i Drill-EM.
Veckan innan var han med i radio, tv och tidningar angående denna stora bedrift att som enda och första svenska manliga drillare tagit sig till en så stor tävling som EM!!
Vi följde hans nummer som han gick vidare med till FINAL från mobiler på en restaurang i Gdynia i torsdags. Och tidigt i morse satt vi hemma i soffan och följde finalen..ganska mäktigt!!
Det blev en värdig 6:e plats och vi är så stolta över honom att vi nästan spricker, både vi i familjen och så givetvis mormor, morfar och farmor.
I morgon kväll kommer han äntligen hem och jag längtar efter att få krama om vår egen EM-finalist!!

Semester i Sopot, Polen

I går morse kom vi hem från Polen.

Tidigt i måndags morse tog vi färjan mot Gdynia från Karskrona, en solig men lite gungig resa.

Vi bodde centralt i Sopot i en trerumslägenhet, Pomorskie aquarius apartment. En väldigt fin lägenhet i ett jättelugnt bostadsområde med allt man behövde.

Sopot är ju känd för sin fina beach, så den var vi självklart på ett par tillfällen.

Sopot är en ganska mysig liten stad med många fina byggnader, men samtidigt är mycket väldigt nergånget och risigt.

Maten har varit ett ganska stort bekymmer för oss hela resan. Både Alicia och jag är ju glutenintoleranta och på den punkten är Polen milslängder efter Sverige..det fanns knappt något glutenfritt att få tag på och polackerna var helt frågande när man frågade om det, det plus att det inte var många som kunde engelska gjorde att vi i stort sett levde på pommes hela veckan.. Men som synes lyckades jag få lax en dag, då på en amerikainspirerad restaurang, pizza gjord på bovetebotten en dag samt att vi sista dagen i Gdynia hittade en "potatisrestaurang" som bara hade potatisrätter, där beställde jag som en lasange med skivad potatis och Alicia tog potatismos.

Vi besökte Sopot Wax Museum

En av dagarna när det regnade på förmiddagen passade vi på att shoppa lite i Riviera centrum i Gdynia, ett shoppingcenter likt Mall of scandinavia.

En kväll besökte vi den berömda piren, Pier in Sopot.
Där fanns även ett piratskepp som man kunde åka med ut på en 40 minuters tur på havet vilket vi gjorde, det var fint att se stranden från den sidan med plus att Olivia tyckte det var spännande att få åka "Pippis pappas skepp".

Sista dagen spenderade vi i Gdynia.
Det var någon segelfestival med karuseller och marknadsstånd nära stranden. Olivia hyrde en tiger som hon red på och det var väldigt kul, Alicia och Lova hittade armband som de köpte med sig hem.

Klockan 21 på fredagskvällen gick färjan hemåt, skönt med nattfärja så vi kunde sova bort den långa resan. Efter en skön natt på en vaggande färja steg vi av i Karlskrona 7:30, nöjda och glada efter en härlig veckas semesterresa.